DangerBizarste en gevaarlijkste landingsbanen ter wereld
Zelden zijn luchthavens echt gevaarlijk, het is juist de combinatie van slechte weersomstandigheden, het terrein, het tarten van de grenzen van het toestel en menselijke vermogens en/of ongebruikelijke procedures die het risico op fouten kan vergroten.
Hier vind je een selectie van gevaarlijke luchthavens in de wereld. Fasten your seatbelts!

Paro Airport, BhutanBhutan
Op Paro Airport (gelegen in Bhutan) mogen slechts 8 gekwalificeerde piloten landen. Er wordt gezegd dat deze kleine luchthaven de meest gevaarlijke ter wereld is. De luchthaven ligt in een diepe vallei aan de oevers van een rivier en is omringd door steile pieken van het Himalayagebergte. Hier staat altijd een gevaarlijke wind wat turbulentie veroorzaakt en het moeilijk maakt om veilig te landen. Passagiers die gevlogen hebben op deze luchthaven gaven aan dat zij het angstaanjagend vonden.

Toncontín International Airport, HondurasHonduras
Wanneer je de hoofdstad van Honduras tijdens de landing nadert, sta je op het punt om een van de meest gevaarlijke luchthavens ter wereld te ervaren. De start- en landingsbaan is extreem kort en is gelegen in een vallei, omringd door bergen. Om de bergen te vermijden moeten piloten ongebruikelijke manoeuvres uitvoeren. Dat is wel even zweten!

Madeira (Funchal) Airport, MadeiraMadeira
Dat alleen speciaal getrainde vliegeniers mogen landen op dit vliegveld zegt volgens ons wel voldoende. Madeira (Funchal) Airport, gelegen op het Portugese bloemeneiland Madeira, ligt namelijk tussen de Atlantische Oceaan en hoge bergen.
Ook al maken grote luchtvaartmaatschappijen dagelijks gebruik van deze landingsbaan, piloten en passagiers maken tijdens de landing flinke turbulentie mee. Soms zo flink dat de luchthaven tijdens de wintermaanden sluit voor grote toestellen.

Courchevel Airport, FrankrijkFrankrijk
Klein maar gevaarlijk. Courchevel Airport heeft een extreem korte landingsbaan die bergop gaat (helling van 18,5% omhoog!) en heeft een steile afgrond aan het einde. Het is erg moeilijk om te landen op deze luchthaven vanwege de bergen, kliffen en heuvels. Piloten hebben een goede training nodig om hier te mogen landen. In het luchthavengebouw bevindt zich een leuke kleine après-ski bar, perfect om te zien hoe vliegtuigen en helikopters een poging wagen om te landen.

Princess Juliana International Airport, Sint MaartenSint Maarten
Princess Juliana International Airport vinden wij zeker wel het meest spectaculair. De luchthaven is gelegen op het Caribische eiland Sint Maarten. Je bent vast wel bekend met de foto’s van grote toestellen die erg laag over het strand vliegen. Het feit dat er geen ongelukken zijn gebeurd neemt niet weg dat het flink schrikken is als er een vliegtuig erg laag overvliegt terwijl je ligt te bakken in de zon!
De reden dat deze toestellen zo laag vliegen is omdat de start- en landingsbaan slechts 2180 meter lang is. Dit is net lang genoeg voor flinke toestellen om op te landen.

Gibraltar Airport, GibraltarGibraltar
De internationale luchthaven van Gibraltar heeft een start- en landingsbaan die letterlijk kruist met de weg die Gibraltar en Spanje met elkaar verbindt. Als er een vliegtuig landt of vertrekt moet het verkeer dan ook even gestopt worden.
De landingsbaan is slechts 2000 meter lang waardoor uiterste precisie vereist is. Ook heeft het vliegveld door de unieke ligging last van zeer onvoorspelbare weersomstandigheden.

Gustaf lll Airport, CaribbeanCaribbean
Een kleine luchthaven maar zeker niet oninteressant is Gustaf III Airport op het Caribische eiland Saint-Bartélemy. Deze luchthaven heeft een enge benadering met een drukke weg aan de ene kant en de oceaan aan de andere. Aankomende toestellen komen rakelings over het verkeer aanvliegen voor de landing en vertrekken recht over de hoofden van zonaanbidders op het strand. Er wordt geadviseerd niet direct aan het einde van de landingsbaan te zonnen.

Kai Tak Airport, Hong KongHong Kong
Voor elke piloot was het een grote uitdaging om te landen op deze landingsbaan. Inderdaad, was. Deze luchthaven is namelijk in 1998 gesloten.
De luchthaven was de plaats van mislukte landingen waarbij vliegtuigen in het water crashten en piloten hun landingen af moesten breken bij slechte omstandigheden. Kai Tak’s landingsbaan stak uit in de zee en de afdaling vereiste een scherpe bocht tussen de wolkenkrabbers van Hong Kong en de nabijgelegen hoge bergen. Landen op deze landingsbaan was zeker de ultieme test voor vaardigheden van piloten.

Knijp jij je medereizig(st)er fijn en zit je flink te zweten tijdens start en landing? Dan is het misschien beter als je twee keer nadenkt voordat je naar één van deze luchthavens vliegt.
Heb jij wel eens een vervelende vlucht of harde landing meegemaakt? Laat het ons weten!